Leudal is de enige gemeente in Limburg die werk heeft gemaakt van de opdracht om honderden nieuwe woonwagenstandplaatsen te realiseren in Limburg.
Dat blijkt uit een rondgang van L1 langs de Limburgse gemeenten. Van de 31 gemeenten beantwoordden er 29 de vragen van L1.
Discriminerend
De provincie inventariseerde in juni de behoefte aan standplaatsen onder woonwagenbewoners, hun kinderen en mensen die een stenen huis willen verruilen voor een chalet op een woonwagenlocatie. Tot eind 2018 was landelijk een uitsterfbeleid van kracht, waarbij vrijgekomen standplaatsen niet meer werden toegewezen aan nieuwe bewoners. Het College voor de Rechten van de Mens en Nationale Ombudsman oordeelden eind 2018 dat dit discriminerend was, waardoor de overheid gedwongen was het woonwagenbeleid om te gooien.
Lees ook: Zo'n 500 extra woonwagenplaatsen nodig in Limburg
Duurzame huurwoonwagens
De meeste gemeenten hebben er nog niet concreet werk van gemaakt en zitten nog in een voorbereidingsfase. Met uitzondering van Leudal, dat vier nieuwe standplaatsen heeft gerealiseerd. "De standplaatsen, inclusief drie duurzame en gasloze huurwoonwagens, zijn per 1 september opgeleverd en in gebruik genomen door de bewoners" zegt een gemeentewoordvoerder.
Lees ook: Bewoners krijgen sleutel woonwagens in Leudal
Behoefte
De meeste gemeenten zijn nog bezig de precieze behoeften en mogelijkheden binnen hun grenzen in kaart te brengen. Zo ook de gemeente Roerdalen, aldus een woordvoerder: "Hiervoor voeren we onder andere gesprekken met de doelgroep."
Andere gemeenten zoals Voerendaal en Kerkrade, zijn verder gevorderd. "We staan op het punt een bureau opdracht te geven", laat een woordvoerder van Kerkrade weten. "Het doel is enerzijds om samen met de gemeente te komen tot overdracht van standplaatsen aan een woningbouwcorporatie. En anderzijds om inzicht te krijgen in de mogelijkheid om extra standplaatsen te realiseren."
Zuiden
In Zuid-Limburg is de grootste behoefte aan nieuwe standplaatsen. De gemeenten Brunssum en Meerssen zijn bezig met een haalbaarheidsonderzoek. In Heerlen en Beek is dat onderzoek al afgerond. “Het is afgelopen zomer openbaar geworden. Op dit moment worden voorbereidingen getroffen voor nieuw beleid. Dat willen we samen met de gemeenten in de regio oppakken.” Het blijft onduidelijk wanneer de gemeenten overgaan tot realisatie van de extra standplaatsen. Data worden niet gegeven of staan nog niet vast.
'Geen concrete behoefte'
De gemeenten Weert en Meerssen geven aan ongeveer twintig extra standplaatsen nodig te hebben. Dat is het grootste aantal van alle ondervraagde gemeenten. Er zijn ook gemeenten die aangeven dat er geen behoefte is aan nieuwe standplaatsen, vooral in Noord-Limburg. Het gaat onder andere om Venray en Mook en Middelaar. “Het onderzoek dat in opdracht van de provincie Limburg is uitgevoerd laat zien dat er voor Mook en Middelaar geen concrete behoefte is aan nieuwe standplaatsen”, laat de gemeente weten.
Valkenburg
Ook Valkenburg aan de Geul laat weten geen extra standplaatsen nodig te hebben in de komende jaren. "Naar verwachting kan de toekomstige vraag uit natuurlijk verloop worden bediend en is er conform de aanbeveling van de minister binnen een redelijke termijn kans op een standplaats", zo meldt de gemeente.
400 plaatsen
Omdat nog veel gemeenten bezig zijn met enig onderzoek of besluitvorming, is het moeilijk in te schatten of het totaal aan nieuwe standplaatsen in de buurt komen van de vier- tot vijfhonderd waar volgens de provincie behoefte aan is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten