De nieuwe dagelijkse treinverbinding tussen Nederland en Oostenrijk is van start gegaan. Om 20.13 uur vertrok de zogeheten Nightjet vanaf Wien Hauptbahnhof. Daarmee is er voor het eerst sinds 2010 weer een directe treinverbinding tussen de twee landen.
Naar verwachting komt de nachttrein morgenochtend om 10.43 uur aan in Amsterdam. Aan boord zijn onder meer de Oostenrijkse minister van Mobiliteit en de directeur van het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB.Er zal ook dagelijks een nachttrein vanuit Innsbruck richting Nederland rijden. De treinstellen van de twee nachttreinen worden in Neurenberg aan elkaar gekoppeld, om vervolgens als één trein naar Nederland te rijden. Onderweg stopt de trein onder meer in Frankfurt, Keulen, Arnhem en Utrecht.
Uitgesteld
De internationale verbinding had eigenlijk afgelopen december van start moeten gaan, maar werd uitgesteld vanwege de coronapandemie. Ook nu gelden er nog coronabeperkingen: reizigers naar Duitsland moeten zich online aanmelden en in het bezit zijn van een negatieve PCR-test.
Daarnaast geldt op dit moment een oranje reisadvies voor zowel Duitsland als Oostenrijk. Dat betekent dat alleen noodzakelijke reizen zijn toegestaan.
Volgens de NS en de ÖBB is de nachttrein bezig met een comeback als duurzaam alternatief voor het vliegtuig. Een treinrit van Amsterdam naar Wenen bespaart 350 kilogram CO2-uitstoot ten opzichte van het vliegtuig, stelt de ÖBB.
Decennia geleden waren veel Europese steden vanuit Nederland bereikbaar per slaaptrein, zoals Minsk, Kopenhagen en Milaan. In 2016 werd de laatste dagelijkse slaaptrein vanuit Nederland opgeheven. Met name de ÖBB investeert fors in een Europees netwerk van nachttreinen, met verbindingen naar onder meer Rome, Hamburg en Berlijn.
Subsidie aangevochten
De nieuwe lijndienst wordt ondersteund met een Nederlandse subsidie van 6,7 miljoen euro, omdat uit marktonderzoek zou zijn gebleken dat vervoerders anders niet voor 2023 een soortgelijke dienst zouden kunnen aanbieden.
Een groep commerciële vervoersbedrijven probeerde die subsidie bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven stop te zetten, maar dat zei gisteren geen "spoedeisend belang" te zien om de subsidie te blokkeren. Een definitieve uitspraak volgt nog.
https://twitter.com/unsereOEBB/status/1396894863606571012
Slaaptrein beleeft Europese 'revival' en komt ook terug naar Nederland
De laatste reguliere slaaptrein vertrok bijna drie jaar geleden uit Nederland. De Duitse spoorwegen, die de verbinding van Amsterdam naar Zuid-Duitsland en Zwitserland onderhielden, zagen er geen brood meer in. Niet meer van deze tijd en vooral: te duur.
Drie jaar later ziet de wereld er heel anders uit. Deze week maakten de NS en staatssecretaris Van Veldhoven bekend dat de slaaptrein in 2021 terugkeert naar Nederland, nu geëxploiteerd door de Oostenrijkse vervoerder ÖBB. Die sprong in het gat dat de Duitsers lieten vallen en heeft slaaptreinen in meerdere Europese landen in korte tijd winstgevend en populair gemaakt.
Vorig jaar steeg het aantal nachtreizigers bij de ÖBB met 15 procent, inmiddels zorgen de Nightjets voor 20 procent van de omzet van het bedrijf. Het aantal verbindingen groeit en er zijn nieuwe treinen besteld. Volgend jaar wordt Amsterdam aangesloten, mogelijk volgt Brussel. Nederland en België horen nu bij de weinige landen in Europa zonder slaaptrein, even afgezien van gecharterde ritten naar zon- of wintersportbestemmingen.
'Iets om je mee te profileren'
De opmars van de Oostenrijkers wordt mede gevoed door de discussie over klimaatverandering en duurzame manieren van reizen, denkt Hildebrand van Kuijeren van treinreiziger.nl. "Het besef dat de slaaptrein iets is om je mee te profileren dringt steeds meer door." Dat zie je volgens hem ook aan de draai van de Duitse spoorwegen; die denken nu toch weer na over het concept.
In Zweden, het thuisland van klimaatactivist Greta Thunberg, is de vraag naar de slaaptrein tussen Malmö en Stockholm vorig jaar met 100 procent gestegen. Richting het noorden van Zweden steeg de populariteit met 25 tot 60 procent. Een uithangbord als Thunberg, die naar al haar afspraken in Europa de trein pakt, helpt volgens Van Kuijeren om de slaaptrein onder de aandacht te krijgen. "In Zweden zie je ook een lichte daling van het aantal vliegreizigers. Daar heeft zij zeker een rol bij gespeeld."
Breken er dan weer gouden tijden aan voor de slaaptrein? "De Oostenrijkse spoorwegen krijgen nog wel subsidie voor een aantal verbindingen", nuanceert de spoorkenner. De lijn naar Amsterdam valt daar ook onder; het ministerie van Infrastructuur springt de komende jaren met 6,7 miljoen euro bij. "Het is nog niet zo dat het volledig uit kan, maar de kostendekkingsgraad is best hoog."
Andere doelgroep
Wel is het zo dat reizen per trein in de lift zit. NS zag afgelopen zomer 13 procent meer internationale reizigers dan het jaar ervoor, meldde het ministerie donderdag. "De groei is daar het grootst, maar het is niet zo dat vliegtuigen leeglopen." Bovendien is het kabinetsbeleid om de trein voor korte buitenlandse reizen zo aantrekkelijk te maken, dat reizigers het vliegtuig laten staan.
"Onderzoek heeft laten zien dat privacy en comfort in de nachttrein belangrijker zijn dan de prijs", aldus Van Kuijeren. "Mensen kennen een andere waarde toe aan zo'n verbinding." Bij de ÖBB zijn de duurste en comfortabelste coupés als eerste volgeboekt - gewone stoelen blijven geregeld leeg. "Je spreekt er een andere doelgroep mee aan dan bij low cost-vluchten."
Al met al is Van Kuijeren optimistisch over de toekomst van de slaaptrein. "Ik ga er eigenlijk van uit dat er nog verbindingen bij komen. Al zal het niet meer zo worden als vroeger, toen je nog rechtstreeks naar Moskou kon."
NOS op 3 zocht eerder uit hoeveel sneller een treinreis naar allerlei Europese steden in de toekomst kan zijn. Wint de trein dan van het vliegtuig? Bekijk het hier:Is de trein binnen Europa straks sneller dan het vliegtuig?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten